Öka intäkterna från musiken med smart plan
Är musiken mer än bara ett intresse för dig? Fyller den en större del av ditt liv, kanske så stort att du skulle vilja försörja dig på musiken, helt eller delvis? Musikbranschen kan vara tuff att slå sig fram inom. Konkurrensen är hård och det gäller att sticka ut. Men lyckas man är det definitivt värt slitet. Om du vill lyckas med hela eller en del av din försörjning genom musiken så krävs det lika noggrann planering och struktur som inom vilket område som helst. Visst kan du känna dig för på måfå, men det är sällan man lyckas enbart med hjälp av paret Slump & Tur. Skapa en plan och ta kommando över vägen mot dina drömmar!
Smarta mål
Först och främst måste du veta vad du vill. Om du inte vet det så kommer du inte kunna göra rätt val och lägga upp en smart planering. Därför ska du formulera tydliga, smarta mål. De ska vara specifika, mätbara, accepterade av dig själv och ditt sociala nätverk (annars kanske umgänget behöver bytas ut?), realistiska men ändå utmanande och tidsbestämda. Börja med att skriva ner dina drömmar, mål och visioner. Hur små eller stora de än är – hela rubbet! Sedan väljer du ut ett långsiktigt mål som du även kan bryta ner i delmål. Kom ihåg känslomålen. Hur vill du att upplevelsen ska vara? Ett smart mål kan vara att du vill få en viss inkomst under juni till augusti, och för det behöver du genomföra x antal spelningar som du tar y kronor betalt för. Gör en budget. Skriv ner vilka kostnader du har och vilka inkomster du planerar att ha. Har du inte använt Excel tidigare så är det väl investerad tid att gå en excelkurs för att lära dig programmet. Där kan du nämligen skapa enkla och bra dokument för budget och uppföljning.
Efter målen kommer planen
När målen är färdiga så behöver du komma på hur du ska nå fram. Hur ska du marknadsföra dig? Vilka sociala medier? Hur många inlägg om dagen eller i veckan? Hur många klubbar eller företag ska du skriva till varje vecka för att börja synliggöra dina tjänster? Kom ihåg att inte ge upp! Om något inte fungerar så kanske du behöver analysera och justera din affärsplan eller budget. Ibland kan en mentor vara ovärderligt. Men ta alltid med dig att ju mer du kämpar på rätt sätt, desto närmre kommer du dina mål. Tålamod är entreprenörens bästa vän, jämte drivet.